Zuidwest Afrika

13 december 2019 - 8 januari 2020

Groepsreis met Sawadee. Een reis van Kaapstad (Zuid Afrika) naar Namibië, Botswana en Zimbabwe. Een afwisselende reis langs steden, woestijn en natuurparken. De reis startte in Kaapstad, waar we twee dagen hebben doorgebracht. De eerste dag (14 december) hebben we een rondrit gemaakt langs de kust en diverse stranden. Vervolgens een kijkje bij de pinguïns op Boulders Beach in Simonstad. Daarna door naar Kaap de Goede Hoop waar we een mooie wandeling hebben gemaakt naar de vuurtoren en langs een mooi pad naar beneden. Daarna weer terug naar Kaapstad.

De tweede dag (15 december) hebben we de Tafelberg beklommen. Vanaf de Tafelberg hadden we prachtig uitzicht op Kaapstad. De middag hebben we doorgebracht in het uitgaansgebied V&A Waterfront, met gezellige terrasjes en restaurants aan de haven.

16 december rijden we naar het noorden, naar de Cederbergen, een bergachtig gebied op ongeveer 300 km ten noorden van Kaapstad. Hier blijven we twee nachten in een lodge, Traveler’s Rest in de buurt van Clanwilliam. Het gebied staat bekend om de Rock Art, 8000 jaar oude muurschilderingen gemaakt met oker. Het is ook het enige gebied waar Rooibos groeit. We maken op de eerste dag een mooie wandeling langs de rock art rotstekeningen en de volgende dag een lange wandeling van een paar uur over de Pakhuis Trail. Het is prachtig weer, maar wel erg warm.

In de ochtend van 18 december is het flink afgekoeld en heeft het geregend. We vertrekken richting de Namibische grens via Springbok, naar onze eerste camp site, aan de Oranjerivier, in de buurt van Noordoewer, net over de grens in Namibië. Daar zetten we voor het eerst de tenten op.

De volgende dag (19 december) maken we een kanotocht over de Oranjerivier. Het is een tochtje langs mooie bergen en strandjes. We moeten een paar kleine stroomversnellingen passeren, maar die zijn niet spectaculair. Na de kanotocht rijden we richting Fish River Canyon. Onderweg rijden we langs de grote plantages van consumptiedruiven met in de omgeving de nederzettingen van de arbeiders. ‘s Avonds genieten we van de zonsondergang bij de Fish River Canyon.

Op vrijdag 20 december hebben we een lange rit naar Lüderitz, een plaats aan de kust. We hebben onderweg diverse stops bij bijzondere plakken en zien ook nog wat wild. We stoppen voor lunch in het plaatsje Aus. De Duitse invloeden worden al goed merkbaar.

Na de lunch rijden we door naar Lüderitz, door een gebied waar nog veel verwilderde paarden lopen. Het is heel bijzonder hoe deze dieren zich in leven houden in een woestijn. In Lüderitz waait een heerlijk frisse wind; het is er beduidend minder warm dan in het binnenland.

In Lüderitz brengen we een bezoek aan Kolmanskuppe; een oud diamantstadje wat begin 20e eeuw zijn hoogtepunt beleefde. In het Sperrgebiet werden veel diamanten gedolven, onder Duitse leiding. Sinds de jaren 50 is het niet meer bewoond en staan de huizen leeg in de woestijn.

Zondag 22 december rijden we naar Sesriem en Sossusvlei. Een mooi tocht door de woestijn en over gravelwegen. Onderweg zien we hier en daar wat wild en veel stof. Het is een droog gebied. Bij aankomst in Sesriem gaan we naar de kloof van Sesriem. De kloof is uitgesleten door de Tsauchab rivier, miljoenen jaren geleden. Dezelfde rivier die ooit Sossusvlei en Deadvlei van water voorzag. De naam Sesriem is ontstaan omdat ze vroeger zes riemen nodig hadden om water uit de kloof op te halen. We zijn nu in het Namib Naukluft Nationaal Park.

De volgende dag staan we vroeg op om de zonsondergang te aanschouwen in Sossusvlei. Sossusvlei is een kleivallei met hoge duinen aan weerszijden. De vallei is ontstaan door de rivier de Tsauchab die hier ooit doorheen stroomde en de wind die het zand van de kust hierheen heeft gevoerd. Nu stroomt de rivier in de regentijd nog af en toe tot in de vallei. De duinen kunnen een hoogte bereiken van >300 meter en zijn imposant om te zien. De rode kleur komt door het hoge ijzergehalte in het zand. Doordat elk half jaar de wind in tegenovergestelde richting waait blijven de duinen even hoog en op hun plaats. We bekijken de zonsopkomst vanaf Duin 45 en rijden dan door naar Deadvlei, een duinpan met dode bomen van ruim 900 jaar oud. Een van de hoogste duinen is Big Daddy, deze ligt aan de rand van Deadvlei en is 325 mtr hoog.

Na het bezoek aan Sossusvlei rijden we naar Solitair. Een klein plaatsje dat jarenlang het enige tankstation was tussen Sossusvlei en Windhoek. We kamperen hier op een afgelegen boerderij midden in de rode woestijn.

Vanuit Solitaire rijden we op dinsdag 24 december naar Swakopmund. Een korte rit door wisselend landschap. In de middag verkennen we Swakopmund, waar de Duitse invloeden nog goed merkbaar zijn.

De volgende dag maken we een boottocht in de baai van Swakopmund. Het is een catamaran zeilboot waar we met de hele groep op kunnen. Eenmaal aan boord krijgen we bezoek van een half tamme zeeleeuw, twee pelikanen en een paar meeuwen. Ze krijgen allemaal een maaltje vis. Leuke attractie voor de passagiers. We varen naar de overkant van de baai waar het strand volgt met zeeleeuwen. Onderweg krijgen we oesters en ander lekker eten. Er staat een frisse wind, het zeewater is ijskoud, maar de zon schijnt lekker. Een leuk tochtje.

Op donderdag 26 december rijden we naar Spitzkoppe, een berggebied met de Spitzkoppe als hoogste berg. Het is een landschap met grillige granieten rode rotsen. De Spitzkoppe steekt 700 meter boven het landschap uit en ligt ruim 1.700 meter boven zeeniveau. We kamperen hier tussen de rotsen.

Vrijdag 27 december rijden we richting Etosha, het natuurpark in het noorden van Namibië. We verblijven totaal drie nachten in het park, waarbij we op twee campsites verblijven, Okaukuejo Camp (2 nachten) en Namutoni Camp (1 nacht). Etosha is een van de grootste natuurparken in Zuidelijk Afrika. Het bestaat uit een enorme zoutpan omgeven door droog bushveld. Kenmerkend zijn de grote hoeveelheden olifanten, zebra’s, antilopen en leeuwen die bij droogte in de buurt van water in het zuidelijk gedeelte van het park verblijven. Wij bezoeken het park aan het begin van de regentijd en dan trekken de grote kuddes weg naar andere gebieden waar nu wel water is. Daarom hebben wij minder dieren gezien dan normaal. Toch mochten we niet klagen en hebben eigenlijk al het bekende wild gezien.

Op maandag 30 december rijden we verder door het noorden van Namibië, in oostelijke richting naar de Caprivistrook. We overnachten in Bagani aan de Kavango-rivier. Een prachtige lokatie en een mooi, modern hotel/lodge. Voorlopig de laatste, want hierna is het vijf nachten kamperen. Vanaf de lodge gaan we naar de Okavangodelta in Botswana. Daar verblijven we een nacht in “the-middle-of-nowhere”, op een eilandje in de delta. Ook hier is minder wild te vinden, omdat er elders meer water is. We vieren de jaarwisseling in de delta.

In de delta maken we diverse kanotochtjes en wandeltochtjes, in de hoop nog wat wild te zien. We zien veel vogels en een paar nijlpaarden in het water. Verder is het erg rustig. Vanwege het lage water is het ook niet makkelijk kanoën, soms moet de mannen die de kano’s varen eruit om ons vooruit te duwen. De natuur in het gebied is mooi, maar het is niet de beste tijd van het jaar om hier te zijn. Donderdag 2 januari rijden we terug de grens over met Namibië en terug naar de hoofdweg in de Caprivistrook. We overnachten op de Mukolo Campsite in Caprivi. De volgende dag vertrekken we naar Kasane in Botswana, naar het Chobe Nationaal Park. Hier verblijven we twee nachten en maken een gamedrive met jeeps in de ochtend en een boottocht op de Chobe rivier die door het park stroomt. Langs de rivieroever zijn veel dieren te spotten, zowel vanuit de jeeps als vanuit de boot. We zien veel antilopen, impala’s, nijlpaarden, krokodillen, buffels en veel vogelsoorten, zoals de visarend en de marabu. Helaas maar een paar olifanten gezien.

Zondag 5 januari vertrekken we weer uit Chobe en rijden naar Zimbabwe, naar Victoria Falls. Onze laatste bestemming van de reis. Hier blijven we twee nachten en kunnen we de Victoria Watervallen bekijken. Victoria Falls is een klein stadje wat leeft van het toerisme. Er zijn hotels, restaurants en veel souvenirs winkeltjes. Vanuit het stadje loop je naar de watervallen die precies op de grens liggen van Zimbabwe en Zambia. De watervallen zijn zeer de moeite waard om te bezoeken en we hebben er ook nog mooi weer bij.

Hier eindigt onze reis door Zuidelijk Afrika. Het was een reis met verrassende hoogtepunten en we hebben veel gezien. Het was goed georganiseerd en we hadden een leuke groep. Dinsdag 7 januari zijn we via Johannesburg terug gevlogen naar Amsterdam, waar we 8 januari 2020 aankwamen.